Označenie olejov

Viskozita

Viskozita je premenná veličina, ktorá je závislá na teplote. Počas činnosti automobilového motora dochádza okrem iného aj k zmenám prevádzkových teplôt. V záujme dobrej účinnosti mazania je, aby sa viskozita oleja menila v závislosti na teplote čo najmenej. Táto závislosť je určená tzv viskozitným indexom. Čím je tento index väčší, tým je závislosť viskozity na zmenách teploty nižšia. Pre charakteristiku viskozitných vlastností motorových olejov sa používa špecifikácia podľa SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Pre klasifikáciu olejov používa táto norma 6 zimných tried značených číslom a “W” (z angl. Winter) a 5 letných tried značených číslom.

Zimné triedy: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W

Letné triedy: 20, 30, 40, 50, 60

Hodnota zimného značenia určuje správanie oleja pri nízkych teplotách (napr. olej SAE 15W má medza čerpateľnosti – 25 ° C).

Hodnota letného značenie určuje použitie oleja pri letných teplotách. Ak je pri označenie použije len jednej triedy, znamená to, že ide o olej monográdový (letný alebo zimný). Keď je použitá kombinácia letnej a zimnej triedy (napr. 5W-40), ide o olej multigrádový alebo ak celoročné. V súčasnej dobe sa takmer výhradne používajú motorové oleje multigrádové. Pre naše klimatické pásmo je najbežnejšou trieda SAE 15W-40.

Výkonnostnej kategórie

Charakterizujú okamžité aj dlhodobé vlastnosti motorového oleja pri rôznych formách prevádzkového zaťaženia. Sú hodnotené rôzne vlastnosti, ako napr oxidačná stabilita, odparnosť, ochrana proti opotrebeniu a tvorbe usadenín, proti korózii, úspora paliva apod

Pre označenie výkonnostnej kategórie motorových olejov sa používajú nasledujúce normy:

klasifikácie API (American Petroleum Institute, USA)

klasifikácia ACEA (Association des Constructeurs Européens d ‘Automobile, EU)

firemné normy výrobcov motorov a vozidiel (VW, MB, MAN, VOLVO, TATRA)

klasifikácia MIL-L (normy americkej armády)

iné klasifikácie (napr. ILSAC)

V súčasnej dobe majú najväčšiu váhu špecifikácie API, ACEA a firemné normy výrobcov motorov a vozidiel.Klasifikácia CCMC je už zastaralá a uvádza sa len dočasne.

Klasifikácia API

Podľa tejto normy rozlišujeme motorové oleje podľa použitia na oleje pre zážihové (benzínové) motory, označené písmenom “S” (z angl. Service) a na oleje pre vznetové (naftové) motory, označené písmenom “C” (z angl. Commercial). Väčšina olejov je použiteľná pre obidva typy motorov a je potom značená kombináciou oboch písmen, napr SL / CF.

Výkonnostnej triedy pre zážihové motory

SA – Oleje bez prísad pre motory pracujúce v miernych podmienkach s malým zaťažením, vyrobené v rokoch 1940 – 1950.

SB – Oleje s prísadami proti tvorbe usadenín pre motory vyrobené v rokoch 1951 – 1963.

SC – Oleje s prísadami proti tvorbe usadenín a nízkoteplotných kalov pre motory vyrobené v rokoch 1964 – 1967.

SD – Aditivované oleja s detergentným a disperznými prísadami pre motory vyrobené v rokoch 1968 – 1971.

SE – Oleje pre veľmi namáhané motory vyrobené v rokoch 1971 – 1979.

SF – Oleje pre vysoko namáhané motory vyrobené v rokoch 1980 – 1988.

SG – Oleje pre motory vyrobené v rokoch 1988 – 1993, ktoré spĺňajú najprísnejšie požiadavky na minimalizáciu opotrebovania a tvorby kalov.

SH – Oleje rovnakých vlastností ako SG sú však testované podľa náročnejších noriem. Určené pre motory vyrobené v roku 1996 a staršie.

SJ – Olej pre motory vyrobené v roku 2001 a staršie.

SL – Oleje prekonávajúci API SJ zvýšenou úsporou paliva a možnosťou predĺžených výmenných lehôt.

SM – Oleje najvyššej kvality prekonávajúci API SL zvýšenú oxidačnou stabilitou, vyššou ochranou proti opotrebeniu a usadeninám. Uvedená v platnosti od roku 2004.

Výkonnostnej triedy pre vznetové motory

CA – Oleje pre nepreplňované, mierne namáhané, naftové motory vyrobené v rokoch 1940 – 1960.

CB – Oleje pre nepreplňované stredne namáhané motory vyrobené v rokoch 1949 – 1964.

CC – Oleje pre mierne preplňované, stredne zaťažované motory vyrobené v rokoch 1964 – 1970.

CD – Oleje pre preplňované, vysoko zaťažované, motory vyrobené v rokoch 1970 – 1979. Obsahujú aditívami proti tvorbe vysokoteplotníchusazenin a korózii ložísk.

CD-II – Oleje pre dvojtaktné motory.

CE – Oleje pre výkonné, vysoko zaťažované, rýchlobežné, preplňované motory vyrobené po roku 1983.

CF – Nahrádza CD oleje pre motory s nepriamym vstrekovaním, majú vylepšené vlastnosti.

CF-2 – Oleje pre dvojtaktné motory. Obsahujú prísady proti opotrebeniu a tvorbe usadenín.

CF-4 – Oleje pre najviac zaťažované motory ťažkých nákladných vozidiel pracujúcich v najnáročnejších podmienkach. Zavedená v roku 1990.

CG-4 – Motorové oleje pre motory vyrobené od roku 1995 s dôrazom na plnenie emisných limitov.Oleje pre najzaťažovanejšie vysokootáčkové motory pracujúce v najnáročnejších cestných a terénnych podmienkach.

CH-4 – Oleje pre najzaťažovanejšie vysokootáčkové motory pracujúce v najnáročnejších cestných a terénnych podmienkach. Zavedená v roku 1998.

CI-4 – Zavedená v roku 2002. Oleje pre vysokootáčkové vysoko zaťažované motory s recirkuláciou výfukových plynov (EGR) spĺňajúce emisné limity stanovené od roku 2004.

Klasifikácia ACEA 

ACEA – Asociácia európskych konštruktérov vozidiel – nahradila v roku 1991 CCMC – Združenie konštruktérov automobilov, ktoré vzniklo v roku 1972 ako reakcia na to, že špecifikácie API nevyhovujú úplne pre európske typy motorov, ktoré sa od amerických konštrukčne líši.

Klasifikácia ACEA od roku 2004 delí novo motorové oleje do troch skupín:

oleje pre zážihové a ľahké vznetové motory, značené “A / B”

oleja kompatibilný s katalyzátormi pre zážihové a ľahké vznetové motory, značené “C”

oleje pre vysoko výkonné dieselové motory, značené “E”

Výkonnostný stupeň je udávaný číslom. V súčasnosti sa používajú nasledujúce výkonnostné triedy ACEA.

Oleje pre zážihové a ľahké vznetové motory

A1/B1 – Oleje aditivované proti tvorbe usadenín na pieste, tvorbe kalov, opotrebovanie a oxidácii za vysokých teplôt. Spĺňajú požiadavky na superľahký beh a úsporu paliva. Sú vhodné len pre niektoré motory.

A3/B3 – Oleje určené pre vysoko zaťažované zážihové a vznetové motory a alebo pre predĺžené výmenné intervaly podľa odporúčania výrobcu motora.

A3/B4 – Oleje pre vysokovýkonné zážihové motory a vznetové motory s priamym vstrekovaním paliva, vhodné aj pre použitie popísané v kategórii B3.

A5/B5 – Vysoko stabilné oleje určené pre predĺžené výmenné intervaly vo vysoko zaťažovaných zážihových a vznetových motoroch. Spĺňajú požiadavky na superľahký beh a úsporu paliva. Sú vhodné len pre osobitne navrhnuté motory.

Oleje kompatibilný s katalyzátormi – pre zážihové a ľahké vznetové motory

C1 – Oleje určené pre použitie s katalyzátormi DPF (filter pevných častíc) a TWC (trojčinný katalyzátor) vo vysokovýkonných motoroch požadujúcich nízkoviskózna olej s nízkym SAPS (chemické limity) as viskozitou pri vysokej teplote a vysokom strihovom zaťažení (HTHSV) vyšší ako 2,9 mPa.s. Oleje predlžujú životnosť katalyzátorov a znižujú spotrebu paliva. Sú vhodné len pre osobitne navrhnuté motory.

C2 – Oleje na použitie s katalyzátormi DPF a TWC vo vysokovýkonných motoroch konštruovaných pre nízkoviskózna oleja s HTHSV vyšší ako 2,9 mPa Oleje predlžujú životnosť katalyzátorov DPF a TWC a znižujú spotrebu paliva. Sú vhodné len pre osobitne navrhnuté motory.

C3 – Oleje na použitie s katalyzátormi DPF a TWC vo vysokovýkonných motoroch. Predlžujú životnosť katalyzátorov DPF a TWC. Sú vhodné len pre osobitne navrhnuté motory.

Oleje pre vznetové motory nákladných automobilov

E2 – Oleje bežného použitia pre nepreplňované a preplňované motory, mierne až viac zaťažované as normálnymi výmennými intervalmi.

E4 – Oleje poskytujúce vynikajúcu ochranu čistoty valcov – proti opotrebeniu a sadziam. Sú odporúčané pre vysokovýkonné motory, spĺňajúce emisné limity Euro 1, Euro 2, Euro 3 a Euro 4, pracujúce za ťažkých podmienok, napr predĺžené výmenné intervaly, podľa odporúčania výrobcu motora. Sú vhodné pre motory bez filtra pevných častíc a pre niektoré motory vybavené recirkuláciou výfukových plynov, alebo systémom SCR (selektívna katalytická redukcia NOx), podľa odporúčania výrobcu motora.

E6 – Oleje poskytujúce vynikajúcu ochranu čistoty valcov – proti opotrebeniu a sadziam. Sú odporúčané pre vysokovýkonné motory, spĺňajúce emisné limity Euro 1, Euro 2, Euro 3 a Euro 4, pracujúce za ťažkých podmienok, napr predĺžené výmenné intervaly, podľa odporúčania výrobcu motora. Sú vhodné pre motory vybavené recirkuláciou výfukových plynov bez alebo s filtrami pevných častíc a pre motory so systémom SCR.E6 – kvalita zvlášť odporúčaná pre motory s filtrami pevných častíc a je kvalifikovaná v kombinácii s palivom s nízkym obsahom síry (max. 50 ppm).Dodržujte však vždy odporúčania výrobcu motora.

E7 – Oleje poskytujúcu účinnú ochranu čistoty a proti leštené valcov. Poskytujú ďalej zlepšenú ochranu proti opotrebeniu, zanášaniu meracej a sadziam. Sú odporúčané pre vysokovýkonné motory, spĺňajúce emisné limity Euro 1, Euro 2, Euro 3 a Euro 4, pracujúce za ťažkých podmienok, napr predĺžené výmenné intervaly, podľa odporúčania výrobcu motora. Sú vhodné pre motory bez filtrov pevných častíc a pre väčšinu motorov vybavených recirkuláciou výfukových plynov, alebo systémom SCR, podľa odporúčania výrobcu motorov.

Pozn: Kategória A2 a B2, nie sú v súčasnom vydaní zahrnuté. Sú však stále platné v poslednom znení, kým budú výrobcovia automobilov v servisných knižkách doporučované.
Kategória E3 a E5 sú nahradené kategóriami E6 a E7.
Vysvetlivky:

DPF (Diesel Particulate Filter) – filter pevných častíc
TWC (Three Way Catalyst) – trojčinný katalyzátor
EGR (Exhaust Gas Recirculation – recirkulácia výfukových plynov